روش‌های موفقیت در استخدام در سال ۱۴۰۰

وضعیت استخدام در سال گذشته به دلیل بحران کرونا و مشکلات اقتصادی حاصل از تحریم‌های اقتصادی، چندان خوب نبوده و حتی خیلی از کسب‌وکارها مجبور به تعدیل نیرو شدند. در سال ۱۴۰۰ با انتظار ثبات یا حتی کاهش قیمت ارز و سازگاری کسب‌وکارها با بحران کرونا، بخشی از کسانی که شغل خود را در ۱۳۹۹ از دست داده بودند، دوباره مشغول به کار شدند اما همچنان فرصت‌های کار و استخدام جدید خیلی زیاد نیستند.

یکی از بزرگ‌ترین معضلات دانشجویان فارغ‌التحصیل پیدا کردن کار مناسب است. در گذشته اغلب دانشجویان راهی کوچه پس کوچه‌های شهر می‌شدند تا برای به‌دست آوردن مهارت، کاری را آغاز کنند یا برخی از افراد برای پیشرفت و ارتقای شغلی خود به دنبال کار جدید می‌گشتند. شاید در نگاه اول پیدا کردن شغل مناسب، ساده به نظر رسد اما در واقع اینطور نیست.

خبر خوب برای کارجویان این است که روش‌های جدید و بهینه‌تری برای مرتبط ساختن کارجویان و کارفرمایان پدید آمده و جاگزین کاریابی‌های حضوری شده‌اند. امروزه پلتفرم‌های آنلاین تقریبا توانسته‌اند کاریابی‌های حضوری زیر نظر وزارت کار را تقریبا از دور خارج کنند و نقش مهمی در اشتغال جوانان کشور داشته باشند.

فرآیند کاریابی و استخدام شدن می‌تواند کمی چالش‌برانگیز و دشوار به نظر برسد؛ اما اگر شیوه‌های درست جستجوی کار و اطلاع از آگهی‌های استخدام جدید را بدانید می‌توانید به‌راحتی شغل موردنظرتان را پیدا کنید.

گسترش کسب و کارها و راه‌اندازی استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگ باعث رونق اقتصادی و پدید آمدن فرصت‌های شغلی و استخدام جدید زیادی شده است و به اشتغال‌زایی و کمک به کاهش نرخ بیکاری کشور کمک فراوانی کرده است. اکنون در هر رشته و گروه شغلی که مهارت داشته باشید می‌توانید با کمی جستجو، موقعیت شغلی مناسبی برای خود پیدا کنید و استخدام شوید.

یک رزومه‌ی خوب داشته باشید

  • از کلمات کلیدی در رزومه خود استفاده کنید
  • نمونه رزومه‌های گروه شغلی مورد نظر خود را مطالعه کنید
  • تنها اطلاعات مرتبط را در رزومه وارد کنید و اطلاعات مهم‌تر را در ابتدای رزومه بیاورید
  • ساده‌نویسی کنید
  • توجه کارفرما را به دستاوردهای مهمتان جلب کنید
  • رزومه‌ی خود را تصحیح کنید
  • در صورت نیاز، برای مشاغل متفاوت، روزمه‌های مختلفی بنویسید
  • پیش از ارسال رزومه، شرکت‌ها را بشناسید
  • تنها برای فرصت‌های شغلی مرتبط رزومه بفرستید

از  رزومه‌سازهای آنلاین استفاده کنید

کارجویی که برای اولین بار به دنبال کار است یا تجربه زیادی در این زمینه ندارد ممکن است نادانسته اشتباهاتی انجام بدهد که باعث رد شدن درخواست استخدام او بشود. به‌عنوان مثال، جاب ویژن به عنوان مورداعتمادترین سایت کاریابی ایران در مورد نحوه صحیح جستجو و همین‌طور ساخت رزومه استاندارد، کارجویان را راهنمایی می‌کند.

برای ساخت یک رزومه‌ی حرفه‌ای می‌توانید از رزومه ساز جاب ویژن کمک بگیرید. این رزومه ساز کاملا رایگان است و رزومه‌ی دو زبانه‌ی حاصل، نه تنها پروفایل کارجویی شما را می‌سازد بلکه می‌توانید آن را به صورت یک فایل pdf نیز دانلود کنید. پس از ساخت رزومه، می‌توانید برای آگهی‌های شغلی متناسب با شرایط خود، رزومه بفرستید. این رزومه به دست کارفرماها می‌رسند و در صورتی که نظر کارفرما را جلب کنند، از طرف آن سازمان با شما تماس گرفته خواهد شد و به مصاحبه دعوت می‌شوید.

از شبکه‌های اجتماعی برای استخدام شدن استفاده کنید

امروزه شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل اینستاگرام، تلگرام و … اهمیت بسیار زیادی در زندگی ما پیدا کرده‌اند. خیلی از مردم تقریبا برای پاسخ به هر سوالی که برایشان پیش می‌آید یا هر مشکلی که با آن مواجه می‌شوند، به شبکه‌های اجتماعی رجوع می‌کنند. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که جامعه‌ی ما با آن دست و پنجه نرم می‌کند، بیکاری است. 

اگرچه بخش عمدهای از آگهی‌های استخدام جدید در وب‌سایت‌های کاریابی آنلاین مثل جاب ویژن منتشر می‌شوند؛ اما برخی موقعیت‌های عالی هم هستند که هیچ‌وقت آگهی نمی‌شوند. در چنین مواردی، ارتباطات و شبکه‌سازی کارجویان می‌تواند به آن‌ها در کسب این موقعیت‌ها کمک کند. بنابراین سعی کنید شبکه ارتباطات خود را به‌صورت واقعی و مجازی و آنلاین گسترش بدهید. از قدرت شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه لینکدین غافل نشوید و با برقراری ارتباط با افراد فعال در حوزه خود، شبکه ارتباطی قدرتمند و گسترده‌ای ایجاد کنید. مطمئن باشید از طریق همین ارتباطات می‌توانید زودتر از همه از برخی موقعیت‌های استخدام جدید و خاص باخبر شوید و روند کاریابی خود را کوتاه‌تر کنید.

پلتفرم جاب ویژن یکی از کامل‌ترین پلتفرم‌ها برای پیدا کردن آگهی‌های شغلی در کشور است. سایت کاریابی و استخدام جاب ویژن، در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها از جمله کانال و ربات تلگرام بسیار فعال است. کانال استخدام jobvision در تلگرام را می‌توان در نوع خودش، یکی از بهترین‌ها در کشور دانست. شما می‌توانید با هر میزان سابقه کار در این کانال، فرصت‌های شغلی مناسب خود را پیدا کنید و فقط با یک کلیک روی لینک موجود در آگهی، به صفحه‌ی اصلی آن آگهی شغلی در وب‌سایت جاب ویژن هدایت می‌شوید و می‌توانید در آن صفحه، برای آن آگهی رزومه ارسال کنید.

یک روش بهینه و مؤثر برای اطلاع از فرصت‌های شغلی، استفاده از ربات تلگرامی جاب ویژن است. پس از عضویت در این ربات، می‌توانید نحوه ارسال آگهی‌ها را بر اساس گروه و عنوان شغلی، شهر محل سکونت، جنسیت، بازه حقوقی، زمان ارسال و … تنظیم کنید. سپس این ربات هر شب آگهی های استخدام جدید را مطابق با تنظیمات شما در تلگرام برایتان ارسال می‌کند.

نمایشگاه‌های کار را از دست ندهید

نمایشگاه کار رویدادی است که در آن کارفرمایان و نمایندگان شرکت‌های بزرگ و همچنین کارجویان گرد هم می‌آیند و در مورد فعالیت‌های سازمان و موقعیت‌های شغلی و کاریابی اطلاعات بسیار مفیدی ارائه می‌شود. نمایشگاه کار، فرصتی فوق العاده برای ایجاد ارتباط بین کارفرمایان و کارجویان است. خوشبختانه در ایران نیز چند سالی است که نمایشگاه‌های کار در دانشگاه‌ها و مراکز مختلف برگزار می‌شود و تاثیر زیادی در برقراری ارتباط بین کارفرمایان و کارجویان داشته است.

چگونه در مصاحبه‌ی شغلی خود موفق شویم؟

پیش از ورود به جلسه٬ی مصاحبه، سری به وبسایت شرکت بزنید و با اهداف، پروژه‌ها و فرهنگ شرکت آشنا شوید.  در فاصله‌ی بین دعوت به مصاحبه تا ورود به جلسه‌ی مصاحبه، فهرستی از سوالاتی که ممکن است در مصاحبه از شما پرسیده شود، تهیه کرده و خود را برای پاسخ‌گویی به آن‌ها آماده کنید. یش از مصاحبه، رزومه‌ی شما تنها چیزی است که کارفرما از شما می‌داند و بنابراین، احتمالا سوالاتی از درون رزومه استخراج می‌کند و از شما می‌پرسد. بنابراین، کاملا به چیزهایی که قبلا در رزومه‌ی خود نوشته‌اید، مسلط باشید. لحظاتی پیش از شروع مصاحبه نیز یک اسنک شیرین بخورید تا مغز شما انرژی لازم برای فعالیت داشته باشد.

ارتباط چشمی خود را با مصاحبه‌کننده حفظ کنید. لبخند زدن را فراموش نکنید.  روی صندلی صاف بنشینید، دست خود را باز نگه دارید و پاهای خود را محکم روی زمین بگذارید. در انتهای مصاحبه، از مصاحبه‌کننده تشکر کنید که وقتش را به شما اختصاص داده است و در رابطه با مراحل بعدی از او سوال بپرسید.